mandag 10. januar 2011

Engine swap Land Rover 88" Serie2a

Det hele startet egentlig med at "ny" topp skulle settes på..


Dette var vi møtte, her har det tydelig vært lekkasje:


Etter å ha sett litt nærmere, ser man tydelig at noen har tidligere hatt problemer med å løsne toppen. Der har de brukt noe å skjære/slipe med som har skadet blokka. Og så prøvd å reparere dette, men uten hell!

Ut med motoren:
Benytter samtidig muligheten til å fjerne ledninger/slanger/motorvarmer/fester som ikke er i bruk, mens det er bra med arbeidsrom.
Så var det ut og finne en ny motorblokk vi kan bruke..

Her har vi begynt å flytte over deler som fordeler, svinghjul, bensinpumpet, dynamo, starter og oljefilter. Da vi skulle flytte over vannpumpe, fant vi ut at den ene hadde 8 bolter og den andre 9 bolter. Etter hva vi har funnet ut er den ene med 8 bolter en serie 2 motor og den med 9 bolter en serie 2a eller serie 3.






Bilder av rengjorte løse deler:

Bensinpumpe

Oljefilter
Bunnpanne med ny pakning

Oljepumpe, her kan man også se at det er 3-lagret motor..

Dynamo montert

Rengjort og "overhalt" topp

Her begynner ting å nærme seg motor igjen:

Litt videre: 

Da henger motoren klar til å settes på plass :)


Motor er satt inn igjen og ferdig justerte ventiler, nå er det bare montering av radiator, nye slanger, strømkabler, batterikasse og fylle diverse vesker.



Da var motoren prøvekjørt, den fungerte utmerket. Bare litt etterjusteringer nå så er det en super motor lenge :)

2 kommentarer:

  1. blir bra detti! nå er`n test startet og den går som ei klokke! vi får legge inn en video ta den i morgen..

    SvarSlett
  2. motoren så ut som ble fungerende fint. Flinke karer dere.
    Lurer på om jeg må sette inn en slik jeg også, så kanskje jeg ikke setter meg fast så lett i snøen...

    SvarSlett